کولر گازی دو پنله چیست؟

کولر گازی دو پنله، از سیستم های تهویه مطبوع مورد استقبال قرار گرفته شده از طرف مصرف کنندگان می باشد. اما چه ویژگی هایی اسپلیت دو پنله را محبوب کرد؟

پیش تر در مقاله کولر گازی و اسپلیت، توضیح دادیم که سیستم های کولر گازی، از دو یونیت تشکیل شده اند. یونیت خارجی یا کندانسور (کندانسینگ یونیت) در فضای بیرونی ساختمان نصب می گردد. به زبان ساده، این واحد وظیفه دارد تا گرمای گرفته شده از محیط داخل را به فضای بیرون منتقل کند. یونیت داخلی یا اواپراتور که به  نام پنل داخلی نیز شناخته می شود، درون محیط مورد نظر نصب می گردد. این واحد وظیفه گرفتن گرمای محیط و القای سرما و خنکی به محیط مورد نظر را دارد. اتصال این دو واحد به وسیله لوله های مسی صورت می گیرد که مایع و گاز مبرد درون این لوله ها جریان دارد.

اما بعد ها نوع دیگری از سیستم های تهویه مطبوع به بازار آمد که به کولر های دو پنله یا کولر های چند پنله معروف شد. این کولر ها دارای یک یونیت خارجی و دو یا چند یونیت داخلی (پنل داخلی) بودند. پنل های داخلی این کولر ها می توانستند در دو محیط مختلف قرار بگیرند و هر دو محیط را با استفاده از یک کندانسور خنک کنند. اما به مرور استفاده از این کولر ها کم شد و با توجه به مشکلاتی که داشتند، به مرور در بازار بسیار کم شدند. در ادامه به بررسی مزایا و معایب این دستگاه ها می پردازیم.

مزایای کولر گازی دو پنله

کولر گازی دو پنله با توجه به کارایی منحصر به فرد، بسیار مورد استقبال عموم مواجه شد. در اکثر محیط ها، فضا یک تکه نیست و معمولا یک اتاق، پارتیشن و … وجود دارد. سیستم های کولر گازی معمولی، فقط توانایی خنک کردن یک بخش را دارند. به طور مثال اگر یونیت داخلی در فضای عمومی خانه نصب شود، تهویه اتاق ها به طور کامل انجام نمی گیرد و برای اتاق ها نیز نیاز به خرید سیستم جداگانه ای می باشد. این امر باعث صرف هزینه های بیشتری برای تهیه یک دستگاه دیگر می شود. اما قیمت سیستم های دو پنله کمتر از خرید دو دستگاه کولر گازی می باشد. همچنین با خرید کولر گازی به تعداد دو دستگاه، نیاز به دو عدد جای کندانسور می باشد. بنابراین استفاده از کولر گازی های دو پنله باعث کاهش فضای اشغال شده می شود. به خصوص این که ممکن است امکان نصب چند کندانسور در ساختمان ها نباشد. به همین دلیل استفاده از اسپلیت های چند پنله بسیار مورد استفاده قرار گرفت.

معایب کولر گازی دو پنله

اما با مرور معایب کولر گازی دو پنله، متوجه می شویم که شاید خرید این دستگاه ها به صرفه نباشد.از معایب اسپلیت چند پنله می توان به این مورد اشاره کرد که در این سیستم ها معمولا هر دو پنل باید به صورت هماهنگ و هم دما فعالیت کنند. به طور مثال اگر برای تهویه فضای عمومی نیاز به دمای ۱۸ درجه می باشد، پنل داخلی اتاق خواب نیز باید با همین دما فعالیت کند. بنابراین اجازه کنترل کامل دما از مصرف کننده گرفته می شود. اما از مهمترین معایب اسپلیت دو پنله، مصرف برق بالای این سیستم ها می باشد. با توجه به نیاز به خنک سازی دو محیط، مولر گازی های دو پنله معمولا با ظرفیت های سرمایشی بالاتری طراحی می شوند. اما بزرگترین ایراد، از همین امر به وجود می آید. فرض کنید کولر گازی ای با ظرفیت ۳۶۰۰۰BTU  با دو پنل به ظرفیت های ۲۴۰۰۰ برای فضای هال  و ۱۲۰۰۰ برای فضای اتاق خواب خریداری کردید. در طول مدت شب که در اتاق استراحت می کنید، پنل ۲۴۰۰۰ خاموش است و فقط پنل ۱۲۰۰۰ برای فضای اتاق روشن می باشد. اما کندانسور با ظرفیت ۳۶۰۰۰ در حال فعالیت می باشد. بنابراین شما برای دریافت ۱۲۰۰۰BTU ، هزینه مصرف انرژی ۳۶۰۰۰BTU را پرداخت می کنید. این یعنی افزایش ۳ برابری مصرف انرژی. از دیگر معایب این سیستم ها می توان به خرابی های زیاد و هزینه بیشتر برای سرویس و شارژ گاز این سیستم ها اشاره کرد. همچنین در برخی از این سیستم ها، با بروز ایراد در یک پنل، از پنل دیگر نیز نمی توان استفاده نمود.

بنابراین با توجه به مشکلات کولر گازی های چند پنله و همچنین مشکلات واردات این سیستم ها به کشور، استفاده از این سیستم ها به شدت کاهش یافته و محصولات دیگری نظیر کولر گازی اینورتر، داکت اسپلیت و سیستم های مولتی اسپلیت هوشمند VRF مورد استفاده قرار می گیرند. در ادامه به تفاوت کولر گازی دو پنله با این سیستم ها می پردازیم.

 

خرید کولرگازی دو پنله

تفاوت کولر گازی دو پنله با کولر گازی معمولی:

سیستم های کولر گازی معمولی مصرف انرژی کمتری دارند. همچنین می توانند از فناوری اینورتر استفاده کنند که مصرف انرژی را به میزان قابل توجهی کاهش می دهد. بنابراین برای فضاهای کوچکی که فاقد سقف کاذب باشد، خرید دو عدد کولر گازی اینورتر به جای کولرگازی دو پنله در دراز مدت صرفه اقتصادی بیشتری دارد. پیشنهاد ما برای شما، خرید از بین کولر گازی جی پلاس ، کولر گازی وستن ایر، کولر گازی گرین یا کولر گازی ایوولی می باشد. برای خرید ۲ دستگاه، می توانید از تخفیف “خرید کولر گازی به قیمت عمده” فروشگاه یار تجهیز استفاده کنید.

تفاوت کولر گازی دو پنله با داکت اسپلیت:

اگر فضای مورد نظر دارای سقف کاذب باشد یا این که در حال ساخت باشد، استفده از داکت اسپلیت به جای کولر گازی دو پنله بسیار مرسوم تر می باشد. سیستم های داکت اسپلیت امکان کانال کشی برای فضاها و اتاق های مختلف از یک یونیت داخلی را دارند و به این ترتیب بسیار به سیستم های چند پنله شبیه می باشند. همچنین امکان استفاده از فناوری اینورتر نیز در این سیستم ها وجود دارد که نسبت به کولر های چند پنله به کاهش مصرف انرژی می انجامد. پیشنهاد ما برای شما، خرید از بین داکت اسپلیت گرین یا داکت اسپلیت وستن ایر و یا داکت اسپلیت ال جی می باشد. برای دریافت قیمت های با تخفیف تماس بگیرید.

تفاوت کولر گازی دو پنله با مولتی اسپلیت هوشمند VRF :

بهترین انتخاب به جای کولر گازی های دو پنله برای فضاهای بزرگ، استفاده از سیستم های مولتی اسپلیت هوشمند (VRF)  می باشد. این سیستم ها امکان اتصال بیش از ۶۰ یونیت داخلی به یک یونیت خارجی را دارند. این یونیت ها می تواند به صورت دیواری، سقفی توکار، کاستی و … باشد. اما بر خلاف سیستم های دو پنله، با استفاده از هر پنل، به همان میزان انرژی برق مصرف می شود و لازم نیست هزینه بیشتری برای مصرف برق بپردازید. همچنین استفاده از فناوری اینورتر نیز باعث مصرف فوق العاده کمتر این دستگاه ها (حتی کمتر از کولر گازی و داکت اسپلیت اینورتر) می شود. از طرفی این سیستم ها این امکان را به مصرف کننده می دهد که در یک فضا از سیستم گرمایش و همزمان در فضایی دیگر از سیستم سرمایش استفاده کند. البته خرید سیستم هی VRF نسبت به سایر تجهیزات به هزینه بیشتری نیاز دارد و برای فضاهای کوچک صرفه اقتصادی ندارد. اما برای فضاهای بزرگتر که بیش از سه پنل مورد نیاز است ( نظیر ویلا ها، هتل ها و …) بهترین انتخاب می باشد. پیشنهاد  ما برای خرید، دستگاه های VRF وستن ایر می باشد. فراموش نکنید در تماس تلفنی درخواست تخفیف ویژه خرید این محصول را داشته باشید.

جهت مشاوره دقیق تر برای تهیه سیستم تهویه مورد نیاز خود، می توانید با کارشناسان فروش ما از طریق صفحه “تماس با ما” تماس حاصل بفرمایید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *