کاهش مصرف داکت اسپلیت

کاهش مصرف برق داکت اسپلیت چگونه ممکن است؟ امروزه اکثر طراحی های مهندسی، به دنبال کاهش مصرف برق هستند. بنابراین سیستم های تهویه مطبوع نیز از این قائده مستثنی نیستند. یکی از این دستگاه ها، داکت اسپلیت است که با انرژی برق کار می کند. با توجه به هزینه بالا و کمبود انرژی در کشور ما، صرفه جویی از مهم ترین مسائل می باشد. در این مقاله به بررسی روش های کاهش مصرف انرژی داکت اسپلیت خواهیم پرداخت.

انتخاب دستگاه داکت اسپلیت کم مصرف

یکی از عوامل موثر در کاهش مصرف انرژی اسپلیت کانالی را می توان انتخاب یک برند خوب و مناسب نام برد. هر شرکت تولید کننده ممکن است از قطعات و تجهیزات مختلفی استفاده کند. نوع کندانسور، اواپراتور و سایر قطعات، استاندارد های ترمودینامیکی، انتخاب متریال و کیفیت اجزا عواملی است که در دستگاه های مختلف متفاوت است. این موارد می تواند راندمان دستگاه و میزان مصرف آن را تحت تاثیر قرار دهد.

البته همه برند ها سعی می کنند موارد استاندارد را در طراحی های خود رعایت کنند. به در بیشتر موارد به رعایت این موارد باعث افزایش قیمت دستگاه ها شود. البته صرف هزینه بیشتر برای این موارد بعدا در هزینه انرژی جبران شده و به نوعی هزینه بیشتر پرداخت شده، بعدا در قبض برق جبران می گردد. به این ترتیب می توان گفت این خرید یک سرمایه گذاری برای آینده است.

ظرفیت مناسب داکت اسپلیت برای کاهش مصرف برق

یکی دیگر از عوامل مصرف انرژی، ظرفیت مناسب جهت یک فضا می باشد. مثلا اگر برای یک فضای ۱۰۰ متری که با توجه به نظر کارشناس، نیاز به یک دستگاه اسپلیت کانالی ۳۶۰۰۰ دارید، دستگاهی با ظرفیت ۳۰۰۰۰ نصب شود، دستگاه نیاز به کار بیشتر و زمان بیشتر برای خنک کردن فضا دارد. این زمان کار کردن طولانی تر، باعث صرف انرژی بیشتر می شود.  اگر دستگاه متناسب با فضای مورد نظر انتخاب شود، با ظرفیت مناسب فعالیت می کند و مصرف انرژی آن کاهش می یابد. این امر علاوه بر کاهش مصرف انرژی، موجب کاهش فشار های وارده به دستگاه و افزایش طول عمر آن نیز می شود.

صرفه جویی در مصرف برق با داکت اسپلیت اینورتر

کمپرسور های استفاده شده در دستگاه های داکت اسپلیت به دو دسته تقسیم می شوند. کمپرسور های دور ثابت و کمپرسور های دور متغیر یا اینورتر(اینورتر چیست؟). در واقع کمپرسور های دور متغیر یا اینورتر دارای مصرف انرژی کمتری هستند و از گزینه های مناسب برای کاهش مصرف می باشند. اما این کاهش مصرف انرژی چگونه امکان پذیر می شود؟

در کمپرسور های دور ثابت، هر زمان که نیاز به سرمایش و گرمایش باشد، کمپرسور روشن شده و با حداکثر توان کار می کند. زمانی که نیاز به سرمایش نباشد، کمپرسور خاموش می شود و دوباره زمانی که نیاز به روشن شدن باشد، باید با حداکثر توان روشن شود. به این ترتیب مصرف انرژی همیشه در حداکثر خواهد بود. اما در کمپرسور های اینورتر، خاموش و روشن شدن های مکرر وجود ندارد. این سیستم ها هنگامی که دما نزدیک به دمای مورد نظر رسید، دور موتور را کاهش می دهد و با حداقل توان به فعالیت می پردازد. به این ترتیب، هم دما بهتر حفظ می شود، و هم انرژی کمتری مصرف می شود. پس اگر خواهان مصرف برق کمتری هستید، باید داکت اسپلیتی انتخاب کنید که دارای تکنولوژی اینورتر باشد. البته قیمت خرید این سیستم ها نسبت به سیستم های معمولی کمی بیشتر است.

 

کاهش مصرف داکت اسپلیت با تکنولوژی اینورتر

صرفه جویی با محل مناسب یونیت خارجی داکت اسپلیت

یکی از روش ها برای کاهش مصرف برق دستگاه، قرار دادن یونیت خارجی دستگاه در محل مناسب می باشد. به طور کلی محل مناسب این دستگاه ها جایی ست که به دور از نور خورشید (در سایه) باشد. برای این منظور می توان از سایه بان استفاده کرد. همچنین بهتر است دستگاه در معرض جریان هوا باشد.

کاهش مصرف انرژی داکت اسپلیت با سرویس دوره ای

با توجه به این که یونیت خارجی داکت اسپلیت در فضای باز نصب می شود، بسته به محل نصب، باید نظافت های دوره ای و سرویس های دوره ای انجام بگیرد. ممکن است گردو خاک یا فضولات پرندگان مانع تبادل هوا بین قسمت های مختلف شود. همچنین ممکن است برخی از فیلتر ها نیاز به شستشو داشته باشند. این فیلتر ها هم در کندانسور و هم در اواپراتور وجود دارد که تمیز کردن آن ها باعث بهبود عملکرد دستگاه و کاهش مصرف انرژی می شود. اصولا سرویس های دوره ای برای این کاهش  مصرف انرژی بسیار مهم می باشد.

کاهش مصرف انرژی با استفاده از کویل آب گرم در داکت اسپلیت

داکت اسپلیت دستگاهی است که می توان هم در زمستان و هم در تابستان استفاده کرد. به این صورت که برخی از دستگاه ها دارای عملکرد گرمایش نیز هستند. اما این گرمایش می تواند باعث صرف انرژی و فشار به کمپرسور شود. روش بهتر برای این استفاده از گرمایش داکت اسپلیت، نصب کویل آب گرم در مقابل یونیت داخلی می باشد. در این حالت، با استفاده از گرمای پکیج یا موتورخانه، و حالت فن دستگاه، هوای گرم به محیط پمپاژ می شود. این بهینه ترین حالت برای مصرف انرژی می باشد. زیرا در این حالت نیازی به کار کردن یونیت خارجی نیست و دستگاه فقط در حالت فن کار می کند.

نصب ترموستات برای کاهش مصرف انرژی

یک راه کاهش مصرف انرژی، نصب ترموستات روی دستگاه داکت اسپلیت می باشد. متاسفانه ممکن است به علت هزینه بر بودن، برخی از نصب این قطعه خودداری کنند. اما وجود این دستگاه تا حد زیادی مصرف انرژی را کنترل می کند. وجود ترموستات باعث می شود دستگاه فقط در مواقع مورد نیاز کار کرده و فشار زیادی به کمپرسور وارد نکند.

ترموستات داکت اسپلیت کاهش مصرف

مشاوره و انتخاب داکت اسپلیت مناسب برای کاهش مصرف انرژی

جهت انتخاب داکت اسپلیت مناسب، شما باید از یک کارشناس متخصص در زمینه تهویه مطبوع مشورت بگیرید.در حال حاضر از بهترین دستگاه ها می توان به داکت اسپلیت ال جی، داکت اسپلیت وستن ایر، داکت اسپلیت گرین و داکت اسپلیت مهر اصل می باشد.  کارشناسان مجموعه یار تجهیز آماده ارائه مشاوره تخصصی برای خرید بهترین دستگاه با توجه به نیاز های شما می باشند. جهت برقرار ارتباط با کارشناسان ما می توانید از طریق شبکه های اجتماعی و یا تماس تلفنی ارتباط بر قرار نمایید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *