فواید گاز اوزون

خواص گاز اوزون و فواید آن که یکی از مهم ترین گاز های جهان برای کره زمین است، بسیار زیاد می باشد. بیشتر این گاز را به خاطر لایه اوزون دور تا دور زمین می شناسیم. سابقا گاز های مبرد سیستم های تهویه مطبوع مانند کولر گازی ها، داکت اسپلیت ها و بیشتر یخچال ها از گاز های مخرب گاز اوزون بود که با آزاد شدن آنها، لایه اوزون با تخریب زیادی مواجه می شد. اما خود این گاز اوزون از خواص زیادی در بخش های گوناگون برخوردار است.  در این مقاله به مرور برخی از این خواص  در صنعت تصفیه خواهیم پرداخت.

یکی از اشکال عنصر اکسیژن، اوزون است. این گاز به صورت آبی رنگ و با بوی تند می باشد. این گاز به صورت ناپایدار است و به شدت از ترکیبات کلر که یک گند زداست قوی تر است. گاز اوزون کمتر از ترکیبات کلر در آب حلالیت دارد و در آب هم همچنان ناپایدار است. این گاز به مانند کلر قابل ذخیره کردن نیست. گاز کلر در هنگام ذخیره کردن امکان ترکیدن مخزن را دارد ولی اوزون به این صورت نیست.

از نظر بیوشیمیایی خواص مشابهی با کلر دارد و یک اکسید کننده و میکروب کش قوی است و می تواند در تصفیه آب رقیبی برای گاز کلر باشد. تفاوت گندزدایی اوزون نسبت به کلر این است که اثر مستقیم بر باکتری ها دارد و دیواره سلولی باکتری ها را تجزیه می کند. در نتیجه قدرت ۲۵ برابری نسبت به سایر گندزدا ها را دارد. همچنین کاهش زمان گندزدایی از اثرات این قدرت بالا می باشد.

اکسید کنندگی قوی

یکی از بهترین خواص گاز اوزون، اکسید کنندگی آن و از بین بردن مواد زائد معدنی است. این خاصیت باعث استفاده از این گاز در تصفیه آب آشامیدنی می شود.  این عمل باعث کنترل طعم، بو و رنگ آب می شود و سطح آهن و منگنز آب آشامیدنی را کنترل می کند. بنابراین سبب شفافیت آب های با کیفیت پایین مثل آب های بازیافتی می شود. یعنی ترکیبات آلی موجود در آب را می شکند و آن ها را به موادی قابل ته نشینی تبدیل می کند.یکی از خواص خوب اوزون را می توان در آفت کش ها مثل مالاتیون و پاراتیون که ترکیبات سرطان زایی دارند و خطرناک هستند،یافت. اوزون این ها را به اسید فسفریک که بی خطر است تبدیل می کند.

محصول جانبی پس از گندزدایی با اوزون

پس از گندزدایی با اوزون، مواد غیر هالوژن دار کتون ها و الکل ها و آلدئید ها هستند تولید می شوند. این مواد توسط میکروارگانیسم ها قابل تجزیه بیولوژیکی در آب هستند و برای مصرف کنندگان نیز بی خطر می باشند. بنابراین اوزون زنی، شکل مواد داخل آب را تغییر می دهد و مولکول های با زنجیره بزرگ را به ترکیبات کوچک تر قابل تجیزه تبدیل می کند. همچنین اکسیژن محلول در آب را افزایش می دهد.

کشور های مختلفی در جهان از گاز اوزون برای فرایند تصفیه استفاده می کنند.

برای مثال در آمریکا از دهه ۹۰ میلادی، قوانین جدیدی برای بهبود کیفیت آب آشامیدنی به تصویب رسید و از سال ۱۹۴۰ گاز اوزون برای این امر بیشتر مورد استفاده قرار گرفت. همچنین از سال ۱۹۵۶ در کانادا استفاده از گاز اوزون در کنار گاز کلر برای حذف طعم و بو های اضافی و گندزادیی استفاده شد. پس از آن کشور هایی نظیر فرانسه، سوئیس و استرالیا از این فناوری استفاده کردند.

تصویه آب با گاز اوزون

هزینه تولید گاز اوزون

برای تولید هر کیلوگرم گاز اوزون، بین ۱۵ تا ۲۰ کیلووات ساعت انرژی مصرف می شود. همچنین میزان گاز لازم برای گندزدایی هر لیتر آب مقدار ۱ تا ۱٫۵ میلی گرم می باشد.

مقایسه مزایای گاز اوزون با گاز کلر:

۱- گاز اوزون راندمان و کارایی تا ۵۰ درصد بیشتر برای فیلتراسیون دارد.

۲- قدرت بالاتر گاز ازون در کاهش رنگ و بوی آب

۳- لخته سازی و تشکیل فلوک سریعتر انجام می شود

۴- ترکیبات آلی به میزان زیادی کاهش می یابد

۵- لجن های حاصل از این ترکیبات کاهش می یابد

۶- مواد شیمیایی مورد نیاز برای تصفیه به میزان قابل توجهی کاهش می یابد

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *