نحوه شارژ گاز R410 کولرگازی و اسپلیت

نحوه شارژ گار R410a همیشه از پرسش های پیش آمده برای مصرف کنندگان سیستم های تهویه مطبوع بوده است. اکثر مختصصان هنگام سرویس کولر گازی و  داکت اسپلیت درباره کم شدن گاز مبرد و شارژ مجدد آن صحبت هایی میکنند. اما نحوه شارژ گاز R410a برای این سیستم ها چگونه است؟ برای پاسخ به این سوال این مقاله را مطالعه بفرمایید.

گاز های فریون، گاز های مبرد از جمله R410a گاز های شیمیایی هستند که سال هاست برای تجهیزات برودتی استفاده می شوند و دارای راندمان های متفاوتی هستند. در حال حاضر بهترین آن ها R410a می باشد که با محیط زیست سازگاری بهتری دارد و برای این منظور از مقیاس ODP (ozone depletion potential)  می سنجد که هر چه این مقیاس کمتر باشد، سازگاری با محیط زیست بیشتر است.

ترکیبات گاز R410a

این گاز متشکل از دو گاز R-125(CF3CHF2) و R32(CH2F2) به اندازه مساوی ۵۰-۵۰ می باشد که سرما دهی خوبی دارد و نقطه جوش آن -۵۱٫۴  می باشد و نسبت به گاز R22  که نقطه جوش -۴۰٫۸   دارد، بازدهی بهتری دارد و بازدهی آن در سیستم های تهویه مطبوع مانند کولر گازی و داکت اسپلیت  ها هم بیشتر است . به همین دلیل در حال حاضر در بیشتر کولرهای گازی اینورتر استفاده می شود.

سرویس کولر گازی

در مواجهه به سرویس و کار با کولر گازی اینورتر، طبق معمول هر سرویسی باید از برچسب فنی دستگاه اطلاع داشت. مثلا از مقدار و حجم گاز بکار گرفته شده در سیستم، نوع گاز به کار  رفته از مهم ترین عوامل است. سپس آیا سیستم کمبود گاز دارد و یا تخلیه کامل می باشد که برای اطمینان جهت انجام کار باید سیستم را از گاز احتمالی موجود در آن باید تخلیه کرد. گاز R410a بیشتر به صورت وزنی شارژ می کنند.

 

تعمیر و سرویس کولر گازی

مثلا برای این گاز R410a معمولا تا فشار ۱۱۰psi و یا ۱۲۰ psi شارژ می کنند. برای این منظور از گیج مانوفیلد استفاده می شود. به طور معمول در کولر های گازی اینورتر برای ۵ متر لوله، گاز شارژ می شود و اگر لوله بیشتری در سیستم استفاده شده باشد، به ازای هر متر لوله بیشتر، ۲۰ گرم گاز اضافه شارژ می شود. مقدار ۱۲۰psi ذکر شده معمولا برای درجه حرارت معمولی محیط (۲۵ – ۲۷) می باشد. اما چون موتور های کولر گازی اینورتر فرکانسی کار میکنند، نمی توان آن را با آمپر دستگاه شارژ کرد. به این دلیل که کمپرسور دستگاه با فرکانس متغیر ممکن است کار کند.

یک نکته را باید دقت کرد که اگر سیستم نشتی داشته باشد، چون گاز R410a گاز ترکیبی است و نمی دانیم کدام گاز بیشتر نشت کرده و خارج شده است، باید سیستم را کامل تخلیه کرده و پس از رفع عیب، دوباره سیستم را کاملا شارژ نماییم. متاسفانه عده ای برای صرفه جویی ظاهری اقدام به اضافه کردن گاز به سیستم می کنند که ممکن است موجب موارد زیر بشود:

  •   راندمان سیستم کم می شود و خوب خنک نمی کند
  •  باعث صدمه دیدن کمپرسور می شود
  •  فاسد شدن روغن دستگاه را به دنبال دارد
  • عدم رضایت مشتری را در پی دارد

پس به طور کلی برای شارژ گاز R410a به نکات زیر دقت کنید

  1.  سیستم را کامل وکیوم کنید
  2.  علت نشتی و کم شدن گاز را جستجو و رفع کنید
  3.  این گاز را به صورت مایع وارد سیستم کنید. یعنی کپسول را به صورت وارونه قرار دهید
  4.  به علت بالا بودن فشار گاز R410a ، حتما از گیج مانوفیلد فشار بالا استفاده کنید. این کار به این دلیل است که فشار این گاز از گاز های دیگر بیشتر است.
2 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *