آموزش هوا گیری ردیاتور شوفاژ

چگونه رادیاتور را هواگیری کنیم

 

هواگیری رادیاتور از مسائل مهم در شروع فصل سرما است.  در پاییز که هوا رو به سردی می رود، لازم می شود که وسایل گرمایشی راه اندازی شود. این وسایل گرمایشی شامل بخاری های نفتی و گازی، شومینه و هیتر های برقی، سیستم های گرمایش از کف و رادیاتور پنلی و رادیاتور پره ای و … می باشد. این تجهیزات برای کارایی بهتر، لازم است که قبل از راه اندازی بررسی شوند.

 

چه زمانی باید شوفاژ ها هواگیری شوند؟

زمانی باید هوا گیری انجام دهید که سوال زیر برای شما پیش بیاید.

چرا رادیاتور گرم نمی شود؟

معمولا در هر کجای رادیاتور که هوا باشد، آن قسمت سرد تر می ماند و گرم نمی شود. بنابراین با یک تست ساده اگر پایین رادیاتور گرم تر از بالای آن است، مقدار زیادی هوا در شوفاژ وجود دارد و این رادیاتور نیاز به هواگیری دارد. این هوای محبوس مانع از جریان یافتن آب گرم در رادیاتور می شود. یعنی اگر هوا داخل رادیاتور باشد، ممکن است تمام رادیاتور سرد باشد. در این حالت حتی تا یک ساعت بعد از روشن شدن پکیج و یا موتور خانه، باز هم رادیاتور به اندازه کافی گرم نمی شود.

 

وسایل هواگیری رادیاتور

در صورت نیاز به هواگیری، لازم است یک ظرف آب جهت مقدار آبی که ممکن است از رادیاتور خارج شود و یک آچار جهت باز کردن پیچ هواگیری ( اصطلاحا کلید هواگیری) و دستمالی برای جمع آوری آب اضافی که ممکن است روی زمین بریزد، نیاز است. همچنین بهتر است از دستکش استفاده شود، زیرا ممکن است آب بیش از حد داغ باشد و موجب سوختگی شود.

در این فرایند، دقت و مواظبت از تجهیزات اطراف خیلی مهم است. در صورت بی دقتی، ممکن است آب روی کاغذ دیواری، کف پوش و وسایل دیگر بریزد. نکته دیگر هم این که اگر در طبقات بالای ساختمان باشید، ممکن است زمان بیشتری لازم باشد که هوای داخل رادیاتور تخلیه شود و حتی مقدار بیشتری آب همراه هوا بیرون بیاید.

 

مراحل هواگیری شوفاژ

ابتدا باید شیر رادیاتور را باز کنید و منتظر بمانید تا رادیاتور گرم شود. این گرم شدن بسته به تعداد دستگاه ها و یا فاصله از پکیج و موتورخانه متفاوت است. پس نباید در این کار عجله کرد. بهتر است هر ۳۰ دقیقه یک بار دمای پایین و بالای رادیاتور چک شود.

هر رادیاتور به صورت مستقل چک می شود. ممکن است یک رادیاتور سرد و دیگری گرم باشد. در صورت تشخیص اختلاف دما در قسمت های مختلف رادیاتور و یا شنیدن صدای آب در آن، باید هواگیری را آغاز کنید.

در هر شوفاژ یک دریچه تخلیه در گوشه بالایی انتهای رادیاتور قرار دارد. این دریچه شبیه یک  سوراخ گرد با یک مربع و یا یک خط در داخل آن است. این مربع محل قرار گیری کلید هواگیری است. با استفاده از کلید هواگیری، این دریچه را به آرامی باز کنید تا هوای داخل شوفاژ و مقداری آب از آن خارج شود. اگر کلید هواگیری موجود نبود، می توانید از ابزار های دیگری مثل دم باریک استفاده کنید. البته باید احتیاط کنید که پیچ هواگیری خراب نشود. بعضی از رادیاتور ها نیز ممکن است با پیچ گوشتی باز شود. سعی کنید یک ظرف برای جمع آوری آب اضافه داشته باشید و تا حد امکان اجازه دهید مقداری آب از رادیاتور خارج شود تا مطمئن شوید هوایی داخل آن باقی نمانده است.

نحوه هواگیری شوفاژ رادیاتور مراحل

 

هواگیری در زمان روشن بودن رادیاتور

بهتر است زمانی که رادیاتور روشن است، اقدام به هواگیری نکنید. ممکن است آب رادیاتور به حدی داغ باشد که باعث سوختن دست شود و یا عمل هواگیری به خوبی انجام نشود. همچنین هواگیری در این حالت ممکن است باعث شود پمپ از جای دیگر مقداری هوا وارد سیستم کند.

بعضی از رادیاتور ها شیر اتوماتیک دارند که می توان از آن ها برای تخلیه هوای رادیاتور استفاده کرد. این دریچه ها به صورت خودکار و به مرور زمان هوا را به تدریج خارج می کند و نیازی به تخلیه دستی نیست.

 

پایان هواگیری شوفاژ

اگر در کار تخلیه هوا موفق بوده باشید، پس از مدتی از باز بودن رادیاتور ها، گرمایش در سراسر آن ها کاملا پخش می شود. همچنین می توانید فشار سنج دیگ و یا پکیج را چک کنید. مقدار نرمال بین ۱ و ۲ BAR است. اگر بعد از هواگیری باز هم رادیاتور گرمایش مورد نظر را نداشت، حتما با یک متخصص تماس بگیرید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *