راهنمای آموزش نصب پکیج دیواری

مطالعه راهنمای نصب پکیج دیواری برای نصب بهتر این دستگاه امری حیاتی می باشد. در این مقاله به بررسی برخی از شرایط محل نصب پکیج، محتویات کارتن دستگاه و سایر شرایط پرداخته ایم.

راهنمای نصب پکیج روی دیوار

محل نصب دستگاه پکیج دودکش دار باید شرایط زیر را داشته باشد تا از کارکرد مناسب برخوردار باشد.
پکیج ها به ازای توان خروجی باید فضایی متناسب برای تنفس داشته باشند. برای مثال یک پکیج ۲۴ کیلو وات، باید فضایی معادل با ۲۴ متر مکعب فضا داشته باشد. همچنین این دستگاه ها نباید در آشپزخانه، حمام، توالت و یا انباری نصب شوند. در این مواقع بهتر است دستگاه در فضای خارج از ساختمان (مثلا در تراس یا بالکن، حیاط خلوت یا پاسیو و … ) نصب شود. همچنین این که در محل نصب داخل ساختمان، منافذی برای ورود و خروج هوا روی دیواری که به بیرون و فضای آزاد متنهی می شود ایجاد کرد. گاهی نیز در بالا و یا پایین درب ورودی دریچه ای در نظر می گیرندکه دائم باز باشد و هوای لازم برای تغذیه پکیج را فراهم کند. در صورت عدم رعایت این موارد، ممکن است فضا با کمبود اکسیژن مواجه شود و منجر به مسمومیت و یا مرگ افراد شود.
از پنجره های قابل باز و بسته شدن و یا فن های تهویه هم بهتر است استفاده نشود. زیرا ممکن است در مواقعی پنجره ها بسته باشد و یا فن خاموش باشد. در این صورت کمبود اکسیژن باعث خفگی افراد ساکن می شود.

چه جاهایی نمی توان پکیج نصب کرد؟

۱- سرویس بهداشتی، حمام، رختکن و زیر زمین
۲- محل هایی که خطر آتش سوزی وجود دارد. مکان هایی مثل انبار کاغذ، رنگ، تینر و کلا مکان های نگهداری مواد قابل اشتعال
۳- محل هایی که گاز های اسیدی وجود دارد که باعث خوردگی اجزای دستگاه می شود.

کارتن پکیج و محتویات آن

وقتی دستگاه پکیج را می خرید، باید تجهیزات نصب پکیج را جداگانه تهیه کنید. در آخر شما نیاز به دفترچه راهنما، شابلون نصب، دسته شیر پر کن، قلاب آویز، پیچ و رول پلاک، پلاک سرویس، حلقه های دودکش در صورتی که دستگاه فن دار باشد، نیاز دارید.
زمانی که دستگاه پکیج را خریداری می کنید، کارتن آن پلمپ است و کسی به جز نماینده خدمات شرکت اجازه باز کردن آن را ندارد. نصاب پکیج هم فقط در صورتی مجاز به باز کردن بسته بندی دستگاه است که کلیه موارد بالا را چک کرده باشد و بعد از اطمینان از آن ها، دستگاه را باز کند.
کلیه اتصالات از نوع شلنگ ها، شیر فلکه ها، واشر ها، سختی گیر ها و صافی هایی که جهت نصب دستگاه به کار می رود، باید استاندارد و با کیفیت بالا باشد. خرید این وسایل و اتصالات نصب مثل شیر فلکه، شیلنگ رابط، نوار تفلن، محافظ برق و صافی آب و گاز به عهده مشتری می باشد.
نصب دستگاه به دیوار فقط رایگان می باشد. نصاب هیچ گونه لوله کشی به عهده نمی گیرد. فقط بعد از نصب دستگاه موظف است از لحاظ نشتی آب و گاز دستگاه را تست کند.

نکات مهم قبل از باز کردن پکیج

نصاب باید قبل از باز کردن دستگاه مراحل قبل را چک نموده و از مناسب بودن دستگاه برای فضای مورد نظر مطمئن شود. اگر دستگاه مناسب نباشد باید دستگاه عودت داده شده و دستگاه مناسب تری سفارش داده شود. سپس محل نصب چک شود و فشار آب مورد بررسی قرار بگیرد. محل دودکش، لوله کشی مناسب، آب ورودی و خروجی پکیج و … از دیگر موارد شامل بررسی می باشد. همچنین شیر های قطع و وصل آب، لوله های رفت و برگشت رادیاتور و لوله های آب گرم مصرفی باید خوب شستشو داده شود تا تمیز باشد و از باز بودن مسیر آن ها مطمئن شوید. علاوه بر موارد فوق از باز بودن مسیر دود و دودکش مطمئن شوید. همچنین بهتر است جهت جلوگیری از ایجاد شوک های الکتریکی، محافظ برق مناسب تهیه نمایید. همچنین برای کارکرد بهتر دستگاه و عدم گرفتگی لوله ها، استفاده از صافی های استاندارد توصیه می شود.
یک نکته مهم قبل از نصب این است که نصاب باید پیچ پلاستیکی مشکی رنگ روی شیر هواگیری را باز نموده تا موقع ورود آب به سیستم، هوای آن خارج شده باشد. در غیر این صورت، دستگاه هواگیری نمی شود و موجب صدمه دیدن پمپ و مبدل می شود.
جهت نصب دستگاه، شابلونی همراه پکیج قرار دارد. شابلون را حدود ۴۰ سانتی متر زیر دودکش قرار داده و محل نصب پیچ ها را علامت بزنید. سپس با دریل محل پیچ ها را سوراخ کرده و پکیج را در محل مورد نظر نصب نمایید. پس از آن شلنگ ها و شیر فلکه های مورد نیاز را نصب کرده و دستگاه را آب گیری کرده و سپس دودکش را نصب نمایید. اگر دستگاه را در کابینت نصب می کنید، باید سقف کابینت بریده شود تا جریان هوا اطراف دستگاه برقرار باشد. همچنین فاصله حداقل ۵ سانتی متری از کناره های کابینت باید رعایت شود.


تست دستگاه پکیج

بعد از نصب بایستی شیر پر کن را باز کرده تا رادیاتور پنلی ها و حوله خشک کن ها آبگیری شود. در همین حین، شیر های هوای شوفاژ هم باز باشد تا فرایند آب گیری کامل انجام شود. این کار ادامه پیدا می کند تا وقتی که فشار سیستم به ۱٫۵Bar برسد. پس از آبگیری، مسیر گاز سیستم را با استفاده از محلول کف صابون تست کنید که کاملا آب بندی شده باشد. سپس دستگاه را به برق وصل نمایید و پکیج را روشن نموده و در حین کارکرد، تمام این مراحل را چک کنید. اتصالات گازی و برقی و آب را از لحاظ نشتی دوباره چک کنید.
رعایت تمام نکات قبل که گفته شد و مسئولیت و جبران هرگونه خسارت وارده مادی و معنوی به مصرف کننده و دستگاه که بر اثر عدم رعایت نکات ایمنی در نصب باشد، به عهده نصاب است.

نتایج بهتر در نصب پکیج

مواردی که در استفاده بهینه از پکیج باید در نظر داشت موارد ذیل است:
۱- لوله کشی گاز
۲- دودکش مستقل با سایز لوله کشی ۱۵ سانتی متر برای دستگاه های دودکش دار و دارای دسترسی مناسب به پنجره یا دیوار خارجی به هوای آزاد
۳- لوله کشی سرد و گرم مصرفی و شیر های گرم و سرد
۴- لوله کشی هیا رفت و برگشت آب
۵- نصب صحیح رادیاتور پره ای
۶- تامین اکسیژن کافی در محل نصب دستگاه
۷- برق موجود با همراه سیستم ارت زمینی و استفاده از محافظ برق
۸- عدم مشکل در آبرسانی دستگاه
۹- رسوب گیر مناسب
۱۰- اارتفاع دودکش ها از بالا تا دستگاه باید ۴ متر باشد و هر دستگاه دودکش مستقل داشته باشد.
۱۱- دستگاه باید از سوراخ دودکش ۳۰ سانتی متر پایین تر نصب شود
لوله های افتی دودکش نباید بیش از ۲۰ سانتی متر باشد و شیب مناسب باید لحاظ شود
اتصالات دودکش باید طوری باشد که به داخل ساختمان نشتی نداشته باشد و دارای سوراخ و منفذی نباشد.
دودکش مخصوص دوجداره پکیج های فن دار باید دود را تخلیه کند و نباید دوباره به داخل دودکش هدایت شوند.
باید دقت داشت در شهر هایی که سختی آب زیاد است و ممکن است در آب رسوب داشته باشد، باید از یک رسوب زدای مغناطیسی استفاده کرد. این رسوب زدای مغناطیسی در مسیر آب سرد ورودی قرار می گیرد. نصاب معمولا نصب این رسوب گیر را به مصرف کننده توصیه می کند و هزینه آن جدا از گارانتی می باشد.
اگر پکیج داخل کابینت نصب شود، باید حداقل ۱۵ سانتی متر از طرفین فضا داشته باشد تا در موقع تعمیر به راحتی بتوان آن را تعمیر کرد.

شرایط مورد محل نصب پکیج

حداقل فاصله پکیج از کلاهک تعدیل باید ۳۰ سانتی متر باشد. بیشتر شدن این فاصله باعث زیاد شدن مکش دستگاه می شود.
حداقل فاصله از دیوار مقابل باید یک متر باشد.
حداقل فاصله از دیوار بغل یا کابینت باید ۱۵ سانتی متر باشد.
پکیج نباید بالای اجاق گاز و یا وسایل گرمازا نصب شود.
هرگز نباید کلاهک تعدیل پکیج را به دریچه دودکش داخل دیوار نصب کرد.
اگر پکیج در کابینت نصب می شود، یا باید بالا و پایین پکیج جریان هوا برقرار باشد، یا درب کابینت دارای هواکش باشد که توانایی تامین اکسیژن کافی برای پکیج را داشته باشد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *