محافظ برق چیست؟

محافظ برق یک وسیله ای است که در مسیر ورودی جریان برق قرار می گیرد . اما محافظ برق چیست و کاربرد آن به چه صورت است؟  نحوه کار آن به این صورت است که اگر قبل از مصرف مشکلی از نظر قطع و وصل جریان اتفاق بیفتد این وسیله جریان برق را برای مدت زمانی که در نظر گرفته شده است قطع می کند. همچنین اگر ولتاژ برق در اثر رعد و برق بیشتر و یا کمتر از حد معمول باشد و یا هراتفاقی برای برق مصرفی در مسیر ورودی اتفاق بیفتد، سریعا جریان برق را قطع می نماید. در ادامه هر وقت جریان به حالت نرمال رسید، پس از صرف آن زمان مشخص، مجددا وصل می گردد. بدین ترتیب از بروز آسیب به وسایل برقی جلوگیری می کند. هر یک از وسایل مصرفی منزل و یا محل کار، توان مصرفی مشخصی دارند. مثلا محدوده کاری پکیج و ماشین لباسشویی، جارو برقی، کولر گازی، مخلوط کن، یخچال یا لامپ معمولی متفاوت است و هر یک با توان مشخصی کار می کنند.

هر چند در کشور ما به علت عدم رعایت مقررات ملی ساختمان (مبحث ۱۳) جهت طراحی و اجرای تاسیسات برقی که در ساختمان ها باید چاه ارت وجود داشته باشد، برخی از مسانل رعایت نمی شود، وجود محافظ در سر راه وسایل مصرفی هم ضروری است. در کشور های پیشرفته که این مقررات اجباری ساختمان را رعایت می کنند، دیگر نیازی به خرید محافظ ولتاژ ندارند.

با توجه به وضعیت اقتصادی و هزینه تهیه و تعمیر تجهیزات برقی و لوازم منزل، منطقی ترین تصمیم برای جلوگیری از اعمال هزینه های مضاعف ، تهیه دستگاه های محافظ برق استاندارد و با کیفیت می باشد. بنابراین می توان با صرف هزینه های اندکی از بروز هزینه های گزاف احتمالی جلوگیری کرد.

محافظ برق کولرگازی

نکات مهم برای خرید بهترین محافظ برق

۱- در دسترس بودن فیوز برق برای این که در صورت سوختن فیوز بتوان نسبت به تعویض آن اقدام کرد از مهمترین اصول محافظ های برق می باشد.

۲- جنس محافظ های برق باید از نوع ضد حریق یا ABS باشد

۳- توجه به گارانتی دستگاه می  تواند عامل امیدبخشی درباره مدت زمان کارکرد بدون ایراد دستگاه باشد.

۴- به علت شباهت دستگاه های محافظ برق در توان مصرفی، شدت جریان و یا زمان تاخیر، مشورت با کارشناسان هنگام خرید این دستگاه ها امری مهم می باشد.

۵- محافظ برق باید دارای کلید خاموش و روشن باشد.

۶- وجود محافظ برق می تواند هم ایمنی تجهیزات الکتریکی را بالا می ببرد هم ایمنی افراد را

۷- گرانی و یا ارزانی دستگاه محافظ برق دلیل بر کیفیت این دستگاه نیست. بهترین کار، تهیه این محصولات از شرکت یا فروشگاه های معتبر می باشد.

 

اکثر برند های خوب ایرانی در زمینه ی دستگاه های محافظ برق قابل اطمینان هستند. برخی از این شرکت ها حتی تا چند سال گارانتی تعویض برای دستگاه های خود دارند.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *