کاهش صدای داکت اسپلیت

کاهش صدای داکت اسپلیت در برخی از موارد با انجام چند کار ساده و چک کردن چند آیتم کوچک ممکن می شود. در این مقاله به بررسی این موارد خواهیم پرداخت. اگر سیستم داکت اسپلیت شما نیز صدا و نویز زیادی دارد، ممکن است این مقاله برای شما مناسب باشد. پس تا انتهای این نوشته با ما همراه باشید.

اسپلیت کانالی چیست؟

همانطور که قبل تر اشاره کردیم، اسپلیت کانالی یا داکت اسپلیت، دستگاهی پر طرفدار برای تهویه مطبوع ساختمان می باشد. این دستگاه با ارائه عملکردی دوگانه می تواند در فصل سرما و فصل گرما نیاز ساختمان به تجهیزات سرمایشی و گرمایشی را بر طرف کند.
داکت اسپلیت از دو یونیت تشکیل شده است. یونیت خارجی یا کندانسور که در فضای باز نصب می شود و یونیت داخلی یا هواساز که به صورت توکار نصب می شود. از یونیت داخلی به فضاهای مختلف کانال کشی می شود و به این ترتیب هوای مطبوع به کلیه فضاهای مورد نیاز ما ارسال می گردد. ارتباط بین یونیت داخلی و خارجی به وسیله لوله های مسی حاوی گاز مبرد صورت می گیرد. اساس عملکرد این دستگاه بر اساس سیکل تبرید تراکمی می باشد. همچنین در فصل زمستان به وسیله یک کویل آب گرم که روبروی هواساز نصب می شود، می توان گرمای مورد نیاز فضا را تامین کرد. این کویل به وسیله آب گرم ارسالی از پکیج و یا سیستم موتورخانه مرکزی ساختمان تغذیه می شود.

صدای داکت اسپلیت

گفتیم که داکت اسپلیت از ۲ یونیت تشکیل شده است. هر دوی این یونیت ها دارای پره ها و فن هایی می باشند. یونیت خارجی علاوه بر این فن ها، حامل کمپرسور بوده که دستگاهی پر نویز تر می باشد. اما این یونیت در فضای باز قرار می گیرد و صدای آن کسی را اذیت نمی کند. یونیت داخلی یا هواساز در فضای بسته و محل زندگی و استراحت قرار می گیرد و کوچکترین صدای آن ممکن است آزار دهنده باشد. این یونیت از یک یا چند فن تشکیل شده که با توجه به ظرفیت آن ممکن است تعداد و اندازه این فن ها متفاوت باشد. در ادامه به بررسی دلایل صدا و روش های کاهش صدای داکت اسپلیت اشاره خواهیم کرد.

صدای داکت اسپلیت و نویز آن
دلایل صدای داکت اسپلیت

باید توجه داشت که دستگاه سالم و با کیفیت اگر توسط نصابان مجرب و متخصصان با تجربه نصب گردد، اصلا صدای آزار دهنده ای نخواهد داشت. شما می توانید با خرید دستگاه های مطمئن از جمله داکت اسپلیت وستن ایر، داکت اسپلیت ال جی، داکت اسپلیت گرین و داکت اسپلیت مهر اصل، از کیفیت دستگاه های خریداری شده اطمینان حاصل نمایید.
دستگاه های با کیفیت، در هنگام تولید در آزمایشگاه های مخصوص تست شده و حداکثر صدای تولیدی از یونیت داخلی و خارجی اندازه گیری می شود.در دفترچه ها و کاتالوگ های این دستگاه ها، این مشخصات فنی و اعداد نویز دستگاه به واحد دسی بل درج گردیده است و شما می توانید با مقایسه آنها، بهترین دستگاه را انتخاب کنید. عامل دیگر صدا و نویز این دستگاه ها، نصب غلط و اشتباه می باشد. بهتر است دستگاه توسط شرکت گارانتی کننده نصب شود تا از نوع نصب و استاندارد های لازم اطمینان حاصل شود. در ادامه به برخی از دلایل نویز این دستگاه ها خواهیم پرداخت.

– کانال کشی نامناسب
– وجود سوراخ و شکاف در کانال ها
– رگلاژ نبودن فن دمنده (بلوور فن)
– نصب نامناسب، تراز نبودن و ایجاد لرزش در هواساز
– ایجاد لرزش در کانال های متصل به هواساز
– وجود آلودگی و کثیفی بیش از حد در فیلتر ها و هواساز
– وجود ترک، شکستگی و یا تاب داشتن شفت و یا پره های هواساز

روش های کاهش صدای داکت اسپلیت

پس از بررسی علت وجود صدای آزار دهنده در این دستگاه ها، نوبت رفع آن می شود. با انجام برخی از بررسی ها و اعمال تغییرات، می توان این صداهای مزاحم را کاهش داد. البته باید توجه داشت که این تغییرات باید توسط مخصصان حرفه ای صورت بگیرد تا مشکل و خرابی جدیدی برای دستگاه به وجود نیاید. به طور خلاصه این امور باعث کاهش صدای داکت اسپلیت می شود.

– استفاده از موتور های اینورتر
– عایق کاری کلیه کانال ها
– استفاده از لرزه گیر های مخصوص برای هواساز و کانال ها
– استفاده از کلکتور تقسیم باد در کانال کشی
– نصب چند دستگاه با ظرفیت پایین به جای یک دستگاه با ظرفیت بالا در واحد هایی با متراژ بالا
– استفاده از کانال بازگشت هوا
– عایق کاری دریچه بازگشت هوا
– نصب هواساز به دور از محل استراحت مانند اتاق خواب ها
– استفاده ازکانال های انعطاف پذیر

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *