تفاوت و فرق کولر آبی و گازی

در فصل تابستان و با افزایش دما، ممکن است این سوال پیش بیاید که فرق کولر آبی و کولر گازی اسپلیت در چیست؟ بدون شک دانستن تفاوت های این دو کولر، کمک فراوانی در خرید سیستم تهویه مناسب می کند.

تفاوت کولر آبی و کولر گازی (اسپلیت) چیست؟

این دو سیستم خنک کننده یا به اصطلاح کولر (cooler) به طور بنیادی با هم تفاوت دارند. در این مقاله سعی میکنیم به تفاوت های اصلی آن ها بپردازیم تا بتوانیم برای نیاز خود بهترین سیستم تهویه ای را انتخاب کنیم. اولین تفاوت آن ها در شیوه کارکرد این دو کولر می باشد. در ادامه این تفاوت را بررسی خواهیم کرد.

کولر آبی چگونه کار می کند؟

کولر آبی، دستگاهی مکعب شکل است که معمولا در پشت بام ها نصب می شود. این دستگاه یک تکه است. اجزای کولر آبی شامل بدنه کولر، پوشال کولر، موتور و پمپ آب می باشد. شیوه کار این دستگاه به صورت زیر است.
آب توسط پمپ به روی پوشال های چوبی یا سلولوزی ریخته می شود و آن ها را خیس می کند. موتور کولر، با ایجاد یک مکش درون کولر، هوای اطراف کولر را از میان این پوشال های خیس علور می دهد. با عبور هوا از پوشال ها، گرمای این هوا توسط پوشال ها گرفته می شود و صرف تبخیر آب روی پوشال ها می شود. بدین ترتیب این هوای خنک شده به وسیله کانال های کولر به محل مورد نظر ارسال می شود. بدیهی است این هوا حاوی مقداری رطوبت می باشد.

کولر گازی و اسپلیت چگونه کار می کند؟

همانطور که قبل تر در مقاله کولر گازی و داکت اسپلیت توضیح داده بودیم، کولر گازی یک سیستم دو تکه است . پنل داخلی (اواپراتور) و پنل خارجی (کندانسور) توسط لوله های مسی به هم مرتبط شده اند. سیستم خنک کنندگی به وسیله گاز مبرد انجام می شود. دمای این گاز در کندانسور کاهش می یابد و گاز سرد می شود. سپس به وسیله لوله های مسی به پنل داخلی ارسال می شود و در پره های فلزی داخل پنل جریان پیدا می کند. فن داخل پنل به این پره ها باد می زند و هوایی که از خود محیط گرفته را خنک شده به محیط پرتاب می کند. این چرخه همچنین با کاهش رطوبت هوای داخلی همراه است. زیرا این رطوبت با برخورد به پره های سرد، میعان شده و به صورت مایع خارج می شود.
در ادامه به بررسی معایب و مزایای هر کدام از دستگاه ها خواهیم پرداخت.

انتخاب بین کولر گازی یا کولر آبی
مزایای خرید کولر آبی

– قیمت مناسب
– مناسب برای آب و هوای خشک
– سازگاری با محیط زیست
– مصرف برق متعادل
– تعمیر و نگهداری آسان

معایب کولر آبی

– مصرف بالای آب
– ورود آلودگی هوا به فضای داخل
– نیاز به سرویس سالیانه و تعویض پوشال دارد
– خوردگی، استهلاک و زنگ زدگی بالای قطعات
– ایجاد رطوبت بالا و نامناسب برای مناطق شرجی
– ایجاد بوی نامطبوع
– خنک کنندگی محدود و کم
– عدم کنترل روی دما

حال به بررسی مزایای کولر گازی و اسپلیت به عنوان سیستم خنک کننده برای تابستان خواهیم پرداخت

– تصفیه هوای محیط به وسیله فیلتر های مخصوص
– قابلیت کنترل دمای محیط
– کاهش رطوبت هوای محیط و ایجاد هوایی مطبوع
– عدم استفاده از آب به عنوان مبرد
– سرعت خنک کنندگی بالا
– کاهش مصرف برق با خرید سیستم های اینورتر
– صدای کم دستگاه
– جلوگیری از ورود آلودگی از محیط بیرونی

از معایب کولر گازی در مقابل کولر آبی نیز می توان به قیمت بالاتر این سیستم ها نسبت به کولر های آبی و نصب و تعمیر سخت تر آن ها به علت پیچیده بودن آن ها اشاره کرد.

حال که فرق کولر آبی و کولر گازی را بهتر متوجه شدید، شما می توانید جهت خرید انواع سیستم های کولر گازی و اسپلیت شامل کولر گازی جی پلاس، کولر گازی وستن ایر، کولر گازی گرین، کولر گازی ایوولی و یا داکت اسپلیت وستن ایر و داکت اسپلیت گرین، با بهترین قیمت و گارانتی کامل شرکتی همراه با تخفیف ویژه فروشگاه یار تجهیز در شبکه های اجتماعی و یا تماس تلفنی با کارشناسان ما در ارتباط باشید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *